Prisipažinsiu, kai gruodžio mėnesį sulaukėme klausimų ar galime padėti pasiruošti metiniam pokalbiui, peržiūrėti metinio pokalbio su vadovais klausimus ir padėti į juos atsakyti, atsidusau ir pagalvojau, na, kam reikia taip bereikalingai gadintis šventinę nuotaiką. Visiems.
Visų pirma, svarbu suvokti, kad metinio pokalbio tikslai – aptarti darbuotojo metinius tikslus, suplanuoti kaip juos pasiekti, suteikti ir gauti grįžtamąjį ryšį abiem pusėms, ne tik darbdaviui.
1. VERTINAMASIS pokalbis. Asmeniškai man šis terminas skamba labai grėsmingai, nes darbuotojas vien išgirdęs jį išsigąs, kad bus vertinamas, atsiranda priešiškumas, neigiamas nusistatymas, įtampa. Sutikite, “metinis pokalbis” skamba draugiškiau. Be to, būkite sąžiningi, vertinti reikėtų ne tik jums darbuotojus, bet pokalbiai bus naudingesni, jei pokalbiui pasiruošti įgaliosite ir darbuotoją pasidalinant tokiu pačiu klausimynu tik ne apie juos, bet ir apie jus.
2. Kritika. Viena iš dažniausių vadovų klaidų, kad visus metus darbuotojui nieko nesako, laiko viską, kaupia, ir staiga per metinį pokalbį susako. Negana to, kad susakomas visas sąrašas, kas buvo negerai per praėjusius metus, bet ir išvis pamirštama pagirti. Ar jūs jaustumėtės labai energingi ir su džiaugsmu eitumėte į darbą žinodami, kad esate tokie blogi darbuotojai, kurie nieko nesugeba? Bet kokiu atveju, atminkite, vertinti reikia ne darbuotoją, o jo ar jos rezultatus. Tai gali būti viena iš priežasčių kodėl net 30 procentų darbuotojų metiniai pokalbiai ne tik nepaskatino veikti, bet ir sumažino jų produktyvumą, teigia Officevibe apklausę 607 darbuotojus.
3. Nuomonės primetimas. Vadovas pats paklausia, pats atsako. Arba, jei darbuotojas atsako, kad trūksta patirties pardavimuose, iškart vadovas nusprendžia, kad darbuotojui reikalingi mokymai ar “man jau baigėsi su tavimi kantrybė, na, pažiūrėsim po poros mėnesių kas bus, tada kalbėsimės”. Tačiau sprendimų gali būti daug daugiau. O jei pabandytumėte paklausti, ką mano darbuotojas, kas jam galėtų patobulinti pirkimo įgūdžius? Patikėkite, darbuotojai puikiai žino, kaip tobulėti, tačiau reikia paskatinti juos pasakyti tai, ką jie galvoja. Jei nežinote kaip rasti tai, kas iš tikrųjų motyvuoja arba gąsdina jūsų darbuotojus, pasisamdykite profesionalų koučingo specialistą, tai sutaupys ne tik daug brangaus jūsų laiko, pakels įmonės darbuotojų motyvaciją, bet ir kainuos pigiau nei ieškoti naujų darbuotojų, juos apmokyti.
4. Nenuoseklumas – vadovai kartais skundžiasi, kad metinio pokalbio metu atrodo lyg pavyko su darbuotoju nusistatyti tikslus, buvo sutartas veiksmų planas kaip juos įgyvendinti, o va praėjo mėnuo, du mėnesiai, pusė metų, o darbuotojas tikslų nė iš tolo nesiekia. Tam, kad tikslų būtų nuolat laikomasi, reikia nuolatinio grįžtamojo ryšio ir tarpinių tikslų siekimo peržiūrėjimo, kitaip tariant, mini metinių pokalbių. Įmonių, kurios turi reguliarią grįžtamojo ryšio sistemą, darbuotojų kaita yra 15 procentų mažesnė negu kitose įmonėse.
5. Sprendimo dėl algos priėmimas. Darbuotojai kartais skundžiasi – vadovas net nepagyrė papildomai parduotų kitos linijos produktų ar paslaugų už 150 000 eur, bet už tai, kad pritrūko 10 000 eur iki nubrėžtos ribos, tai jau nepamiršo paminėti. Na, ir kadangi dar darbuotojas buvo visus metus blogas – nesusitvarkydavo savo darbo stalo, pavėluodavo po 5 minutes, 2 mėnesius nepasiekė nubrėžtos ribos, algą ateinantiems metams žadate palikti tokią pačią? Siūlyčiau pokalbį dėl algos peržiūrėjimo tiesiog atskirti nuo metinio pokalbio ir atidėti kitam kartui.
Linkiu, kad metiniai pokalbiai taptų dažnesni nei kartą per metus. Kad rastumėte laiko susėsti su darbuotojais aptarti įmonės bei jų asmeninių rezultatų kas mėnesį, kad ketvirtį, bet ne rečiau. Tokiu būdų ir darbuotojai bus energingesni darbe, mažiau įsitempę bei sumažės darbuotojų kaitos tikimybė. 45 procentai žmogiškųjų išteklių ir personalo atrankų specialistų nesutinka, kad metiniai pokalbiai yra tinkamas darbuotojų darbo įvertinimas. Na, o jei vis dėlto manote, kad jūsų įmonei būtini metiniai pokalbiai, tam, kad jie būtų naudingi – investuokite į savo įgūdžių atnaujinimą, tobulinimą arba šias užduotis patikėkite savo srities profesionalams.